Nieuws

Li-Ion batterijen voor BREL SOLAR oplossingen

06 november 2023

Wat is de levensduur van BREL SOLAR motoren met ingebouwde Li-ion batterijen?

Voor de BREL SOLAR oplossingen gebruiken we Li-Ion batterijen. Waarom gebruiken we deze batterijen eigenlijk? Hoe staat het met de levensduur van deze batterijen? Wat zijn belangrijke aandachtspunten die invloed kunnen hebben op de levensduur? We hebben deze voor jou op een rij gezet.

De levensduur van een Li-Ion batterij wordt geschat op 12 tot 15 jaar

De levensduur van een Li-ion batterij is afhankelijk van het aantal keer opladen en blootstelling aan hitte. Het aantal keer opladen van een Li-ion batterij is 500 keer. Echter dit zijn volledige ontladingen tot volledige opladingen. Omdat een Solar motor nooit helemaal volledig ontladen wordt, iedere keer maar een klein beetje, telt dit niet mee bij een keer opladen en zal de accu hiervan ook weinig onder invloed van ondervinden.

De levensduur van een Li-ion batterij wordt nu geschat op 12 tot 15 jaar en is afhankelijk van de intensiteit van het gebruik. Hoe meer je de accu gebruikt, des te sneller vermindert de capaciteit. Echter voor zonwering gebruik we een accu die een capaciteit heeft van 3 tot 4 maanden, voordat ie leeg is (bij gebruik van één keer per dag). Hierdoor zal er nooit een intens gebruik gemaakt worden van de capaciteit van de accu, wat de levensduur vergroot.

Levensduur Li-Ion batterij voor zonwering versus auto

De capaciteit van de accu voor gebruik bij zonwering is anders dan bij gebruik in een auto. Is bij een auto de capaciteit onder de 80%, dan is deze voor gebruik al aan het einde van de levensduur. Terwijl voor zonwering een capaciteit van 60% nog steeds voldoende is voor dagelijks gebruik van de accu. Hierdoor zal een Solar motor met accu dus een veel langere levensduur hebben dan bij een auto. De verwachte levensduur van de batterijen zal hierdoor tussen de 12 tot 15 jaar zijn.

De invloed van kou en warmte op de Li-Ion batterij

De capaciteit neemt af als de accu koud wordt. Deze herstelt tot het oorspronkelijke niveau als de temperatuur weer naar de normale gebruikstemperatuur komt (20 graden). Warmte is een groter probleem voor een Li-ion batterij. Zodra de temperatuur boven de 80 graden komt, kan er onherstelbare schade in de accu optreden. De temperatuur binnen een accu loopt snel op bij intensief gebruik. In het geval van een overcapaciteit zal de temperatuur in de accu niet zo snel oplopen. Doordat de accu is ingebouwd in de motor, is de invloed van directe verwarming door de zon niet mogelijk. De bescherming van de accu is beter gewaarborgd dan bij een accu die buiten de motor is geplaatst.

Veiligheid is belangrijk aandachtspunt

Ook is veiligheid een grote en belangrijke factor bij een Li-ion accu. Door intensief gebruik, kortsluiting of extreme hitte (hoger dan 130 graden) kan een accu ontbranden. Doordat de accu in de stalen behuizing van de motor zit, is ontbranden door zuurstofgebrek lastig. Vindt er toch een eventuele ontbranding plaats, dan zal dit niet buiten de motor komen.

Meer informatie?

Wil je nog meer weten over de levensduur van de Li-Ion batterij? Lees dan deze artikelen:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/accus-techniek-en-kosten

https://www.want.nl/batterij-tesla-levensduur/

https://www.tesla.com/ns_videos/2021-tesla-impact-report.pdf

Terug naar overzicht